Интервюта
За европейския мониторинг и българската съдебна реформа
19.03.2016

За европейския мониторинг и българската съдебна реформа
Екатерина Захариева – министър на правосъдието


Водещ: Продължаваме разговора за съдебната реформа с министъра на правосъдието Екатерина Захариева. Добре дошла в студиото.
Екатерина Захариева: Добре заварили.
Водещ: Съдебната реформа е ключът към всичко, каза президентът в обръщението си в петък пред народните представители. Ще говорим след малко за стъпките в съдебната реформа, но преди това да ви питам за мониторинга, тъй като тази седмица това беше една от най-обсъжданите теми. Смятате ли, че мониторингът над България и Румъния е дискриминационен, че трябва да се въведе общоевропейски механизъм за мониторинг, който да обхваща всички страни? Как коментирате инициативата на нашите евродепутати от Брюксел?
Екатерина Захариева: Смятам, че върховенството на закона и опазването на демократичните ценности са това, заради което е създаден Европейският съюз, основните мотиви и двигател за създаването на Европейския съюз. И всяка една от държавите-членки трябва да има високи стандарти и през цялото време на членство да покрива високите стандарти на Европейския съюз. Така че това да има процедура, механизъм за всяка една от държавите не е лоша идея. И тя, ако си спомнят вашите зрители, още преди четири-пет години започна дебат по тази тема по инициатива на някои от държавите. Така или иначе, от 2014 г. има такъв един общ механизъм за върховенство на закона. За първи път срещу една от държавите беше започната тази процедура, но механизмът за сътрудничество и проверка…
Водещ: Полша ли визирате?
Екатерина Захариева: Полша, да. Механизмът за сътрудничество и проверка е механизъм, с който ние сме се съгласили 2007 г., България и Румъния, и той е друг.
Водещ: При приемането ни под условие в Европейския съюз.
Екатерина Захариева: Да, при приемането ни под условие. Тогава е имало два варианта – или да се съгласим с този механизъм, или да се приложи много по-тежък механизъм, а това е за непризнаване на нашите решения пред другите европейски държави. Тогава сме се съгласили и механизмът е планиран да приключи в рамките на три години, но за съжаление вече девет почти, десет години по-късно той продължава. Тези инициативи не са лоши. Това е инициатива на европейски депутати, депутати на Европейския парламент. Ние изпратихме наш заместник-министър – Филипова беше там. Чухме мнението на европейските депутати от различни държави, имаше представител и на генералния секретариат на Европейската комисия.
Водещ: Но вие лично смятате ли, че мониторингът е изчерпан като механизъм, защото това е основната теза на евродепутатите?
Екатерина Захариева: Аз считам, че има още препоръки за изпълнение на механизма. И разбира се, преди всичко заради българските граждани, а не заради поредния европейски доклад, ние трябва да направим реформата в съдебната система. Ние трябва да направим така, че българските граждани да вярват в нашата съдебна система и в решенията, които постановяват там. Това ще спре и правосъдието по улиците – нещо, на което напоследък за съжаление все по-често ставаме свидетели. Така че реформата ние сме твърдо убедени, че трябва да се случи не за това дали има или няма механизъм, а защото обществото я очаква. И разбира се, че нашият стремеж и нашата цел е със сътрудничество с европейските ни партньори ние да изпълним препоръките по механизма. Работим в…
Водещ: Т.е. казвате вие, първо да изпълним препоръките, а след това мониторингът да падне?
Екатерина Захариева: Така е. Няма да падне сега, колкото и да го искаме. Трябва да изпълним препоръките. Нашата цел е, така, както и в началото на мандата си настоящият председател на Европейската комисия - да не забравяме, че той го каза, когато беше избран за президент на Европейската комисия г-н Юнкер…
Водещ: Че в неговия мандат мониторингът може би ще падне.
Екатерина Захариева: Че в неговия мандат мониторингът може би ще падне, но зависи от нас. И ние си имаме план. Работим в изключително съкратени срокове и съм убедена, че тогава, когато покажем резултати и необратимост на процесите, механизмът ще падне за България.
Водещ: Добре, сега ще говорим за този план в предаването. Но преди това да видим кратък репортаж от приемането на промените в Закона за съдебната власт тази сряда в Народното събрание.
Репортер: Редакциите в закона вкарват в действие промените, които депутатите направиха в Конституцията. С тях ВСС се разделя на две колегии – съдийска и прокурорска. Въвежда се явно гласуване и пряк избор на членове на съвета. Засилва се и ролята на инспектората.
Димитър Делчев, депутат от Реформаторския блок: Аз смятам, че и с обединението на политическите партии за този законопроект той може да даде един силен тласък на съдебната реформа напред.
Данаил Кирилов, депутат от ГЕРБ: Аз съм убеден в качеството на настоящия законопроект и убедено ще го подкрепя.
Валери Симеонов, съпредседател на Патриотичния фронт: Направихме първата крачка, свършихме нещо много важно – а именно променихме Конституцията, и съвсем нормално е да продължим в тази посока с чисто техническото регламентиране на тези промени в настоящия Закон за съдебната власт.
Михаил Миков, председател на „БСП – лява България“: Страхувам се, че с този законопроект ще ударите поредната греда в опита да реформирате съдебната власт. Това ще доведе до много сериозни напрежения, спорове и битки на лобита.
Атанас Атанасов, депутат от Реформаторския блок: Аз няма да подкрепя този законопроект най-малко на две основания. На първо място – именно изхождайки от принципни съображения, този законопроект е внесен от правителството, т.е. изготвен е от Министерството на правосъдието, а аз съм гласувал против избора на този министър. Това е едно. На второ място – това е проект, който на практика ще узакони „опраскването“ на съдебната реформа.
Репортер: Депутатите дадоха заявка, че между първо и второ четене ще има промени по текстовете.
Водещ: Законопроектът събра доста положителни отзиви, но събра и критики. БСП се обявиха против законопроекта, а Атанас Атанасов каза, че той ще узакони „опраскването“ на съдебната реформа. Вашият коментар какъв е, министър Захариева? Всъщност законопроектът разделя Висшия съдебен съвет (ВСС) на две колегии. Промените се обсъждаха достатъчно дълго време, но какъв е коментарът ви по отношение на това, което чухме преди малко?
Екатерина Захариева: Преди всичко аз искам да благодаря на народните представители, защото законопроектът всъщност беше подкрепен с наистина много голямо мнозинство на първо четене. Надявам се така да бъде и на второ, по конкретните текстове вече. Всъщност само БСП и един независим народен представител гласуваха „против“, а всички останали политически партии и коалиции гласуваха и подкрепиха този законопроект. Така че това показа преди всичко пред българското общество най-после дълго чаканата политическа воля за реформа в съдебната система. Независимо дали една партия подкрепя или не дадено правителство или даден министър, ако имаме добра политическа култура, е редно да подкрепяме добрите предложения, които идват от правителството, предложенията и за реформи, които се чакат с най-голямо нетърпение от българското общество. Това заявих и на народните представители в парламента. БСП не подкрепят по принцип разделянето на ВСС на две колегии, така че е нормално те да не подкрепят този законопроект. Хубаво е обаче народните представители, особено тогава, когато българското общество е вперил поглед и в тях и слуша внимателно това, което те говорят, да не ги подвеждат. Чух доста критики от страна на тези, които не подкрепиха законопроекта, които изобщо не отговарят на истината на законопроекта. Дори чух критики, свързани с това, че видите ли, предлагайки ние, действащи магистрати, да се включат в комисиите по атестиране и конкурси, ще нарушим Конституцията. Обръщам внимание на народните представители, че сега действащият, в момента действащият Закон за съдебната власт, атестационните комисии се състоят изцяло от действащи магистрати. Те са непостоянни. А това, което ние предлагаме, е атестационните комисии да се състоят от постоянни членове на ВСС и от действащи магистрати, които се откъсват от работата си. Т.е. ние внасяме подобрение в тази посока. Така категорично не съм съгласна, че това ще бъде греда или каквото там употреби г-н Миков. Напротив, това е стъпка в правилната посока. Да, той съответства на измененията в Конституцията, но доразвива тези неща. Като например това, което ние предлагаме, е членовете на ВСС да нямат право да гласуват „въздържал се“. Това е много важно преди всичко за факта, че те ще застават с имената си и ще носят отговорност за решенията си. По този начин няма да се блокират решенията във ВСС. Също така въвеждането на прекия избор на членовете на ВСС от магистратите – изключително добре разписана процедура, даваща гаранция за максимално широко участие на всички съдии, прокурори и следователи при този избор, с много детайлно и ясно разписани правила. Така че има доста новости, които са допълнение на измененията в Конституцията и те се чакат много, много с голямо нетърпение от магистратските общности.
Водещ: Добре, какво следва оттук нататък? Това е първият пакет промени в съдебната власт. Какво следва след това?
Екатерина Захариева: Работим по втория.
Водещ: Какво обхваща той?
Екатерина Захариева: Работим по втория изключително интензивно. Вторият законопроект ще обхваща почти всяка една от останалите глави. Ще обхваща преди всичко главите за конкурси в Закона за съдебната власт, за атестирането, дисциплинарната отговорност на магистратите, с цяла нова глава…
Водещ: Това е един от слабите пунктове досега.
Екатерина Захариева: Това е един от слабите пунктове. Даже тези дни имаше пак отново недоволство в обществото по отношение на едно от решенията на ВСС, което аз ще оспорвам – това е казусът „Желявска“. Така че това е изключително, изключително важно. Много съществено е новите правомощия на Инспектората, които се разшириха с измененията в Конституцията. Знаете, че на Инспектората се възлагат големи задължения, свързани с проверките за почтеност, проверките за конфликт на интереси, имущественото състояние на магистратите. Всичко това ще бъде разписано във второто изменение. И не на последно място, това са реформите в прокуратурата и в съда – засилване на съдийското самоуправление и носенето на отговорност в прокуратурата и реформите в нея.
Водещ: Какво точно имате предвид под „носене на отговорност в прокуратурата“?
Екатерина Захариева: Знаете ли, всеки прокурор трябва да се чувства независим при взимане на решения по вътрешното му убеждение и да носи отговорност обаче – както и съдия, между другото – тогава, когато не изпълнява задълженията си. Така че прокуратурата навсякъде в света е централизирана структура. От друга страна, обаче, това не означава, че всеки един от по-горестоящите прокурори може да се меси в твоето вътрешно убеждение. Да, той може да дава указания…
Водещ: Сега се месят, казвате вие? Сега висшестоящият прокурор се меси?
Екатерина Захариева: Сега поне има възможност, сега поне има такава възможност. Не казвам дали се меси или не. Въпросът е, че това трябва да се премахне в законопроекта. И ние ще предложим тогава, когато се дават указания, те да могат да се дават само по отношение на законосъобразните действия, т.е. дали се спазва процесуалният закон или дали трябва да се събират и по какъв начин – примерно дали е нарушена процедурата при събирането на доказателствата в процеса. Така че тези изменения, вторите, наистина са много съществени и нашият план е да бъдат готови до края на април, тогава да се гледат в Съвета по съдебна реформа и в началото на май месец да бъдат внесени в Народното събрание. Така че надявам се народните представители да имат време да приемат този втори законопроект до лятната си ваканция.
Водещ: Ще има ли европейска помощ, европейски експерти, когато се изготвя този законопроект?
Екатерина Захариева: Готвим го сами. Ние знаем какво трябва да направим. Европейските експерти, които… Ето това е пример, тъй като аз съм съгласна, че механизмът следва да се доразвие и следва да има конкретни препоръки. Т.е. тогава, когато се дават препоръки, те трябва наистина да бъдат конкретни и ясни.
Водещ: Това беше една от критиките на евродепутатите – че докладите са доста общи.
Екатерина Захариева: В техническия доклад всъщност, който за съжаление малко хора четат…
Водещ: И критиките са доста общи, казват те.
Екатерина Захариева: … който малко хора четат – там има доста конкретни препоръки, доста по-голяма конкретика, но в обществото политическата част на доклада става доста по-видима. Факт е обаче, че ние и хората, които трябва да изпълнят препоръките, добре, че четем и двата доклада доста внимателно. Имаме план за действие по изпълнение на препоръките в и двата доклада. Това, което мога да кажа, е, че този анализ, тази експертиза в прокуратурата е нещо, което е пример за това как се доразвива този механизъм за сътрудничеството между Европейската комисия и в случая България или Румъния, каквото е името на самия доклад.
Водещ: Говорите за експертната мисия в прокуратурата?
Екатерина Захариева: Да, за експертната мисия в прокуратурата, която… Ние вече сме в…
Водещ: Кога стартира тя?
Екатерина Захариева: Всъщност те разговорите стартираха. Мога да кажа, че сме съгласили по това точно какво ще включват анализите. Съгласили сме се с Европейската комисия коя ще е структурата от Европейската комисия, която всъщност ще е водеща, и това е новосъздадената – миналата година е създадена тази структура за подкрепа на структурни реформи във всяка една от държавите-членки. Тя ще бъде водеща, ще има действащи прокурори от няколко държави. В момента, в който те са готови с експертите, т.е. те имат яснота по експертите, ние сме готови да ги посрещнем. Ако са готови утре, още утре може да започне тази мисия. Пред подписване сме…
Водещ: Т.е. прокурори от различни държави, които обаче са европейски експерти, ще бъдат в България?
Екатерина Захариева: Плюс експертиза… Няколко държави ще посочат експерти. Водеща, разбира се, координацията ще се извършва от тази служба към Европейската комисия. С Министерство на правосъдието и с Главна прокуратура в Република България ще бъде подписано такова тристранно споразумение между Европейската комисия, прокуратурата на Република България и Министерството на правосъдието. Очакваме докладите. Колкото по-скоро – толкова по-добре. Така че ако имаме някаква яснота по-рано, ако има някакви препоръки, които са свързани с изменения в законодателството, ние сме готови да откликнем и да включим в изменения на Закона за съдебната власт. Анализите ще са доста всеобхватни. Те ще бъдат свързани както с анализ на чувството за независимост, възможности за влияние в прокуратурата, всякакво – икономическо, медийно ако щете, политическо – с това какво куца в нашето разследване също. Така че доста ясни и конкретни неща сме поискали от тази експертиза и съм убедена, че това е пример за доброто сътрудничество между България и Европейската комисия.
Водещ: Колко време ще бъдат тук тези експерти, защото…
Екатерина Захариева: Те ще идват на мисии.
Водещ: … една от критиките, която се чу на дискусията в Брюксел, беше, че са много малко и за много малко време срещите между европейските експерти и българските институции, за да…
Екатерина Захариева: Тази експертиза е различна.
Водещ: … се добие реална представа за мониторинговия доклад? Но тук…
Екатерина Захариева: Тази експертиза е различна. Тук ще идват на няколко мисии, няма да стоят постоянно, защото ние поискахме наистина експерти, които познават България, които са на високо ниво. Предпочитаме да идват на мисии няколко пъти - десет пъти или колкото се наложи – като през цялото време има хора, с които те могат да комуникират, да изискват информация, да сътрудничат с хора в прокуратурата, прокурори в прокуратурата и съответно служители в Министерството на правосъдието, заместник-министър е отговорен, моят началник на кабинета е пряко ангажиран с това нещо. А по отношение на критиките за експертите – да, първо, те идват наистина на няколко мисии, но тук имаме техен постоянен представител. Т.е. Европейската комисия има постоянен представител в тяхното постоянно представителство в България, който се занимава с този механизъм. Така че те изискват постоянно информация и е хубаво наистина техният постоянен представител да е в постоянна комуникация и координация и с нашите структури, които са отговорни за изпълнение на препоръките, а те са доста, не е само Министерството на правосъдието.
Водещ: Така е. Какво предстои обаче като промени в другите закони? В Наказателно-процесуалния кодекс какви са сроковете? Наказателният кодекс ще се изменя ли също?
Екатерина Захариева: Законът за съдебната власт е нещо, което най- се вижда, но истината е, че Министерството на правосъдието работи по няколко други законопроекта, част от които вече са на обществено обсъждане. Наказателно-процесуалният кодекс е другият голям законопроект, пряко свързан с бързината на наказателния процес. Той се работи в момента и там сроковете, които сме си поставили, са също края на април да бъде обявен за голямо публично обсъждане и, живот и здраве, май месец – внесен в Народното събрание. Свързано е…
Водещ: Наистина ли по време на предшественика ви Христо Иванов не е работено по тези закони в министерството, както беше съобщено?
Екатерина Захариева: По Наказателно-процесуалния кодекс е работено по отношение на една от директивите, които ние трябва да транспонираме, и които леко наистина сроковете са кратки. Но по отношение на изменение в Наказателно-процесуалния кодекс, свързано с бързината на процеса, с деформулизирането му, знаете, че в момента дори на последна инстанция, на касационна инстанция съдът има право да върне за разследване в досъдебна фаза наказателното производство. От една страна това пречи на съда да бъде равно отдалечен, от друга страна, води наистина до продължаващи 10-15 години наказателни производства. След като изтече абсолютната давност, ние се чудим защо няма осъдени. Това, което…
Водещ: Което е една от основните критики и на общественото мнение в България, и на Европейската комисия.
Екатерина Захариева: Разбира се, да, и с право. Така че там ще предложим…
Водещ: Как ще се избегне това? Какви срокове ще бъдат заложени?
Екатерина Захариева: Друга критика – например така наречената „предварителна проверка“, която е в Закона за съдебната власт. Всички са на мнение, че няма как без нея, защото това означава да образуваш кухи досъдебни производства и това са първите неотложни действия, които трябва да се извършват. Най-често те се извършват от разследващите полицаи тогава, когато има законен повод, но няма достатъчно данни, и без тях всички са на мнение, че няма как да има без такива първоначални действия. Но категорично те не могат да продължават до безкрайност, т.е. до безкрайност продължаващи първоначални проверки. Това, което ние мислим да предложим, е един месец. До един месец, ако не можеш да извършиш и да събереш тези достатъчно данни, това просто означава, че предварителната проверка трябва да бъде прекратена. А ако събереш, тогава се образува предварително производство.
Водещ: Т.е. сега няма ли подобни срокове…
Екатерина Захариева: Няма, няма никакви срокове, не.
Водещ: … които непрекъснато се удължават?
Екатерина Захариева: Не, и това е… За предварителната проверка няма никакви срокове, няма никакви регламенти. Това е една от обичайните критики. Тя е основателна. Т.е. това ще бъде предложено също да се фиксират точни и ясни срокове – един месец с възможност при ясно разписани критерии да се удължи най-много до един и оттам нататък или се приключва, или се преминава вече в досъдебно производство, което има ясни правила. Така че тези изменения в Наказателно-процесуалния кодекс съм сигурна, че ще съкратят изключително много процеса и – много важно – ще дисциплинират и прокуратурата, и съда. В първото разпоредително заседание да трябва да се изяснят всички факти и в първото разпоредително заседание трябва да се изчерпят всички аргументи. Тогава съдът може да върне на досъдебно производство. Оттам нататък – да, по-горестоящият съд може да отмени и да върне само в нарушение на съдебна фаза. Така че убедена съм, че това са добри измерения. Работим и по Търговския закон – много важен закон, свързан с кражбата на фирми. Той вече е обявен за публично обсъждане от повече от две седмици. Също така това е свързано и много пряко с бизнеса – така нареченото… нещо, което само почти в България няма производство – оздравително производство преди производството по несъстоятелност. Целта е да се опитаме да стабилизираме фирмата, да не загубим работните места, да помогнем на това предприятие, което може да се оздрави, да продължи да се стабилизира и да продължи да съществува.
Водещ: Кой ще оздравява фирмите?
Екатерина Захариева: Това са изменения… Спират се всички плащания, с комуникация със самото предприятие се създава план, но не се влиза в процедура по несъстоятелност, което вече е много по-тежката процедура, доста по-кратка е. Така че това са все добри неща. Наказателният кодекс ме попитахте. От доста години…
Водещ: Попитах ви, да, Наказателният кодекс. Но като говорите за Търговския закон, гарантирате, че промените в Търговския закон ще направят така, че случаят „Белведере“ да не се повтаря.
Екатерина Захариева: За кражбата на фирми ли?
Водещ: Да, за кражбата на фирми.
Екатерина Захариева: Ами знаете, ли за кражбата на фирми…
Водещ: И много случаи като него, разбира се.
Екатерина Захариева: За кражбата на фирми… Той е съвсем различен случаят „Белведере“. Това е нарушение в самата съдебна фаза по производство по несъстоятелност и това е заради недобросъвестност според мен на самия съд. Сами разбирате, че и най-перфектния закон да напишем, ако има други действия от страна на който и да е магистрат, или пък не само магистрат, и държавен служител – това си е вече друга процедура, която трябва компетентните органи да се задействат и да разследват какво се случва там. По отношение на Наказателния кодекс – от доста години се говори, че трябва да имаме нов Наказателен кодекс. Само че още предишният екип на министерството и от… Сега аз съм абсолютно съгласна с това, което са започнали – няма как да пишем нов Наказателен кодекс, без да имаме ясна визия за новата наказателна политика. Неслучайно - спомняте си - преди две години, ако се не лъжа, беше обявен този Наказателен кодекс, готвен от доста години, за публично обсъждане и получи критики абсолютно от всякъде и тогавашният министър на правосъдието го оттегли – и с право. Няма как и няма нужда да предлагаме „нов“ Наказателен кодекс с над 70-80% стари разпоредби. Така че първата стъпка, което благодаря на Европейската комисия, че го прие в доклада – и това е посочено, че адмирира правителството. Аз имах такива разговори с вицепрезидента на Европейката комисия Тимерманс и с генералния им секретар тогава, когато бях: моля ви се, спрете да го повтаряте това постоянно, защото много по-правилният подход е нова наказателна политика, одобряване от парламента на тази нова наказателна политика и тогава преминаване или анализ имаме ли нужда от нов Наказателен кодекс. Защото повечето специалисти твърдят - и аз съм съгласна с тях – че общата част не е лоша. По-скоро трябва да видим какво да направим специалната. И тогава, когато се говори за нов Наказателен кодекс, за съжаление повечето хора си представят повишаване на наказанията, а ние трябва да работим много повече за превенцията, изобщо да не се случват тези престъпления, за превъзпитанието тогава, когато се случат, така че да не се налага постоянно да четем в медиите, и да се случват такива случаи, а не да четем „рецидивист“, „рецидивист“, „рецидивист“. Това са новите тенденции в наказателната политика.
Водещ: Това са тенденциите, но ако трябва да…
Екатерина Захариева: Ние не бива да изоставаме от тях.
Водещ: Да, но ако трябва да влезем в конкретика?
Екатерина Захариева: Знаете ли, например - давам пример за пробацията. Какво се случва в момента? Тези, които са подсъдими, молят да бъдат осъдени условно, а не на пробация. Защо? Защото когато си осъден на пробация, ти си задължен всяка седмица да ходиш при пробационен служител. Примерно за катастрофи например, причинени вреди при катастрофа, телесна повреда, смърт и т.н. За смърт няма как да има пробация, но леки телесни повреди. Прожектират ти филми от катастрофи, говорят ти, тестват те примерно за алкохол, постоянно си под наблюдение за това дали ти употребяваш алкохол, докато си пил. Обществено полезната дейност, труд, т.е. ти да бъдеш там, да стоиш и да извършваш такава дейност и да помагаш на хората, на които примерно си причинил вреди. Понякога - и това са научните изследвания в държавите, в които активно се работи – че тези мерки имат много по-голям превъзпитаващ ефект, отколкото условните наказания например, условно наказание „лишаване от свобода“.
Водещ: Условните присъди.
Екатерина Захариева: Да, условните присъди.
Водещ: Добре, темата е много дълга и ние ще продължим този разговор в някое друго предаване. Но какво трябва да направи още България, за да се откачим от мониторинга, да отпадне?
Екатерина Захариева: Преди всичко резултати, не само стратегии. Ще направим измененията на закона, ние ще ги предложим, надявам се парламентът да ги подкрепи. Имам пълната подкрепа на цялото правителство, лично на премиера. Нашите закони наистина се гледат с приоритет, които идват от Министерство на правосъдието в Министерски съвет. Благодаря и на народните представители, че така бързо реагират по тях. Но най-вече – как ще ги прилагаме тези закони. И тогава, когато Европейската комисия и българските граждани… Пак казвам, тази реформа трябва да се прави най-вече заради нас, а не дали има или няма доклад. Тогава, когато видят необратими резултати, тогава, когато видят, че процесът е бърз, процесът е справедлив, независимо дали е наказателен, дали е граждански, дали е административен, дали е търговски, тогава, когато видят, че има трайни резултати по отношение на борбата с корупцията по високите етажи на властта, а и не само по високите етажи на властта – по всичките етажи на властта и в частния сектор…
Водещ: Кога обаче? Ако трябва да говорим в срокове, кога го виждате това?
Екатерина Захариева: Аз съм убедена, че при стегнатия график, който сме си поставили, това е абсолютно възможно наистина до края на мандата на тази Европейска комисия да се случи.
Водещ: Т.е. 2019 г.?
Екатерина Захариева: 2018 г. по-скоро.
Водещ: 2018 г.
Екатерина Захариева: По-скоро 2018 г. 2016 г. имаме, 2017 г., така че се надявам до 2018 г., тогава, когато е краят на тази Европейска комисия, мандатът да приключи.
Водещ: Добре, така завършваме днешния разговор. Благодаря ви много. Министър Захариева – в студиото на предаването „Брюксел 1“.

 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ