Интервюта
Министър Цецка Цачева в предаването „Тази сутрин” на bTV
08.09.2017
Водещ: Продължаваме разговора, посветен именно на темата за правосъдието и в малките населени места и изобщо стига ли дотам държавата, или път тя влиза в някакви дружи конфигурации, заедно с правосъдния министър Цецка Цачева. Добро утро, госпожо Цачева.
Цецка Цачева: Добро утро на вас и на вашите зрители.
Водещ: Изгледахте включването на Стоян Георгиев, видяхте и коментарите на хората. Синът на тази дама от жертва и почти не губи живота си, се оказва виновник, а Лазар Влайков излиза чист и както казва тя, изпран и по никакъв начин незасегнат от закона, а пък прокурора след това, който е негов приятел, я съди за 20 хиляди лева да плати. И?
Цецка Цачева: Какъв е въпроса към мен?
Водещ: Ами това на схема прилича ли ви или не?
Цецка Цачева: Първо не съм запозната с фактите по случая, който изнесе госпожата. Не бих си позволила да коментирам, без да познавам в детайли конкретните факти.
Водещ: А може ли да коментираме страха на хората, за това, че те изобщо /…/…
Цецка Цачева: Това е недопустимо…
Водещ: …защото няма да получат справедливост.
Цецка Цачева: …това явление, с което трябва да водим, не искам да казвам битка, но точната дума е битка, на всички фронтове комплексно, защото върховенството на правото, върховенството на правовата държава преди всичко предполага и гарантира справедливост, а това означава липса на страх от гражданите в ситуации, в които те свободно трябва да застанат пред държавните органи, за да изнесат…
Водещ: Да, но имаме наличие на страх, имаме наличие на страх в случая. Ето на дамата са й казвали…
Цецка Цачева: За съжаление, за съжаление има такива случаи, не мога да отрека.
Водещ: …на дамата са й казвали изобщо да не се занимава, защото има гръб. Какво ще рече  - има гръб? Георги Кацаров е районният прокурор на Пазарджик, който явно е в добри отношения с Лазар Влайков и който след това дори предприема някакви действия срещу дамата.
Цецка Цачева: Не мога да коментирам дали е явно или не, дали има такива отношения. Има компетентни органи, нека да оставим прокуратурата да си свърши работата, разследващите органи по случая и те да се произнесат. Що се отнася до очакванията или поне допускането за политически гръб, такъв категорично няма и партия ГЕРБ го показа, след като мълниеносно, моментално след като научихме за този случай, той беше изключен от ГЕРБ, като му препоръчахме, знаете, че нямаме преки лостове, той да напусне и състава на общинския съвет.
Водещ: Ама 2008 година също е бил изключван, както разбрахме, именно и толкова мълниеносно от Бойко Борисов, заради обвиненията, които е получил тогава – пак е върнат, пак е изключван.
Цецка Цачева: Не съм запозната със ситуацията през 2008 година, мога да коментирам ситуацията 2017 година.
Водещ: И смятате ли, че това мълниеносно изключване изчиства и името на партията включително? Толкова много време и толкова много хора излязоха със сигнали, че е имало проблеми дълги години.
Цецка Цачева: Стана ясно от изявления и участия на колеги от ГЕРБ пред медии, че винаги когато става дума за кандидатиране за общински съветник, за народен представител, ние представяме свидетелство за съдимост. След като той е с чисто свидетелство за съдимост, няма откъде да знаем за всеки един такъв конкретен случай, във всяко едно село. Но тогава и когато фактите говорят вече нещо различно и има съмнение за деяние, което е безспорно изключително тежко престъпление, а кой е извършителя, това ще кажат компетентните органи.
Водещ: Добре, свидетелство за съдимост ясно е, по процедура всичко може да изглежда изключително изрядно – но в малките населени места всичко се знае, госпожо Цачева. И когато се знае, че един човек дерибейства или поне такива са сигналите срещу него, оттам нататък как действате в подбора дори на кадри и за това да издигнете някого дори за председател на общински съвет?
Цецка Цачева: На мен тези факти не са ми били известни, стана ясно, че и на ръководството на партията не са били известни. Мисля, че отговорих абсолютно изчерпателно на вашите въпроси по тази тема.
Водещ: Добре. Хората си представят съдебна реформа именно по този начин – ако някой е местен феодал, да получи дължимото, или да има справедливост за него. Всички други неща понякога изглеждат прекалено абстрактно.
Цецка Цачева: Да, така е, съгласна съм с вас, че усещането за всеки един гражданин за справедливост, минава през неговото лично битие, през взаимоотношенията, на които той става свидетел. Недопустимо е такова обвързване на представителите на местна власт с представителите на съдебната власт. Но нека пак да кажа, че това са твърдения, за които няма официални доказателства в конкретния случай.
Водещ: Да, за тези конкретно не, но знаем как се случват нещата.
Цецка Цачева: Като цяло от битовата престъпност до посегателствата в малките населени места, това е наша цел, наш ангажимент, да се преодолее този страх. Това във всички случаи означава работещи държавни структури, не само на местната власт, на държавните и разбира се, на съдебната власт.
Водещ: Вие как го виждате? За да имат повече доверие хората дори да подават сигнали, в по-малките населени места и общините, за да не се страхуват от битовата престъпност и от това, че ще бъдат пребити за малки суми.
Цецка Цачева: Да се спазват законите такива каквито са, именно равенството на хората пред законите, да може всеки един, без значение с какво се занимава, на какъв пост е, да информира, то е и задължение по Наказателния кодекс, за факти, които са му известни и които биха покрили основен престъпен състав. Но това е един сравнително некратък процес – надявам се че с усилията на всички, пак казвам, това не е по силите само на една власт, трябва да се изкорени, защото това всъщност ще покрие понятието за правова държава.
Водещ: Започвате обаче и новия сезон на Народното събрание, работа по изкореняването или поне опита за изкореняването на корупция по високите етажи на властта, именно със закона „Антикорупция”, нека така да го наричаме, така придоби популярност. Но кога ще бъде приет, смятате ли, че ще се стигне до някакви колизии, БСП също излизат със свои предложения?
Цецка Цачева: След публичното обсъждане, което на 1 септември, в предходния петък, проведохме в Народното събрание и съобразихме препоръки, които считаме, че са коректни и направихме промени в първоначалния текст, от вчера законопроекта е предоставен за обсъждане. За пореден път казвам, че септември месец се надявам да излезе от Министерски съвет като законопроект на правителството и да постъпи в Народното събрание. Считам, че октомври, ноември, декември е достатъчно време за едни съдържателни дебати в съответните комисии, в пленарна зала, така че в края на календарната година да имаме приет антикорупционен закон.
Водещ: БСП също излизат със своите предложения и със свой вариант на антикорупционен закон – готови ли сте на някаква компилация да се случи, така че да се подобри…
Цецка Цачева: Тук трябва да направя едно уточнение. Философията, която се влага в двата законопроекта е съвсем различна и те не биха могли да минат под един общ знаменател на антикорупционен закон. Между другото в диалог с колеги от левицата, те не оспорват това обстоятелство, законопроектът на БСП предлага втори разследващ орган, който не обединява, не кодифицира съществуващото в момента раздробено законодателство в различни нормативни актове и не изпълнява онези препоръки, които имаме по механизма за сътрудничество и оценка в годишния доклад. Но аз няма…
Водещ: Да, защото от БСП искат точно органа да се занимава в разследване, а не само с констатиране.
Цецка Цачева: Но препоръките, стратегическите документи, въз основа на които е изготвен този законопроект, опита който натрупахме в състава на 43-тото Народно събрание, говори друго. Ние не трябва да се борим с наказателното преследване на вече реализирани корупционни състави – силата на държавността е в превенцията, в противодействието, затова имаме нарочна стратегия, актуализираната стратегия за съдебната реформа, също препоръките от европейските партньори и гражданите.
Водещ: Въпроса е да не се окаже нещо мъртвородено или дори мъртвозаченато.
Цецка Цачева: Гражданите искат да няма хранителна среда, да няма условия, в които лица на висока публична позиция, които злоупотребяват с власт, изпълнявайки или неизпълнявайки свои задължения, да придобият неправомерно имуществени или неимуществени блага, които не им се следват. Това е смисъла на корупцията, на борбата с корупцията.
Водещ: Създаване на мегаорган, създаването на този мегаорган, кой трябва да назначи неговия председател – дали това трябва да направи президента, или трябва да го направи Народното събрание?
Цецка Цачева: В нашия закон предложението е за колективен орган. Това трябва да бъде комисия според нашето виждане, избрана от Народното събрание, председателя от парламента и по негово предложение останалите членове. Защо? Защото само по този начин се гарантира прозрачността на номинациите – публично обсъждане, с участието на неправителствения сектор, на цялото гражданско общество, на отделни граждани, при номинирането, изслушването и гласуването на отделните членове. И не на последно място – контрол, контрол от съответните парламентарни комисии на Народното събрание, защото в противен случай при едноличен орган, избран по неизвестен начин, без публична процедура, без възможност за контрол върху него, ще създадем един Франкенщайн.
Водещ: Добре, това е вашия довод. Но от левицата отново казват, че ако Народното събрание и мнозинството, ГЕРБ да кажем в случая и Обединени патриоти, избират този председател на този колективен орган, означава, че неговия председател трябва да проверява хората, които са го издигнали, хората, които са го избрали. Това възможно ли е, няма ли да доведе до още повече зависимости?
Цецка Цачева: Разбира се, че е възможно, след като и когато са разписани конкретните механизми и функции и когато самия този председател подлежи на контрол от останалите членове на комисията, които могат да сезират органа, който го е избрал. Изобщо законът дори според мен има  повече пунктуалност отколкото е необходимо, но това го направихме, за да бъде ясно на всички – детайлно разписани процедури, нещо, което липсва в другия законопроект. Липсват взаимодействията с органите по конституция, които ще внасят обвиненията, каквато е единствено и само прокуратурата. Съобразили сме и по отношение на  СРС-тата, и по отношение на разследването, ние предлагаме след като има достатъчно данни и се сезира прокуратурата, разследването да се осъществява от следователи, които са магистрати, част от независимата съдебна система.
Водещ: Добре, но ето казвате, казвате, в Народното събрание ще бъдат изслушвани, нали така, ще има и обществено обсъждане, гражданските организации и граждани ще могат да задават въпроси. Вижте какво пишат вестниците днес по повод на ВСС и изслушването на квотата, която пък трябва да пристигне от Народното събрание, а именно от вестник „Сега”, ако може на плазмата да покажат колегите – Политическите договорки за новия ВСС лъснаха в парламента. Кандидатите смятат, че скандалите в съвета трябва да се скрият от медиите и посочените по-долу за това, че тъй като не е стигнало времето, няма да им задаваме въпроси. Те са изложили своите платформи, но не е имало въпроси, включително и от гражданските  организации. Това възможно ли е да се повтори и в избора на този нов орган?
Цецка Цачева: В такъв случай бих казала по-висока активност от страна на неправителствените организации, на отделни граждани. Ние сме разписали детайлна процедура. Безкрайно…
Водещ: Ама ето, не е стигнало времето и са посъкратили процедурата.
Цецка Цачева: Това е друга процедура, нека механично да не правим аналогии. Освен това се съмнявам, че изнесеното е точно така. Не съм проследила във вчерашния ден дебатите, нямах тази възможност, не дебатите, а всъщност изслушването. Но именно самата процедура, разписана в закона, създава гаранции за тази публичност. Ако еднолично се назначава едноличен орган, как ще се случи това? Кой ще го предложи, по каква процедура обществото ще узнае какви са му качествата, как се е представил, с каква концепция…кой ще го контролира?
Водещ: Ами те част от аргументите са за това, че президента няма изобщо такива функции. И тъй като отговаряте и за затворите, скоро бяхте на посещение в затворите в друга държава – там говорят ли по телефоните, имат ли достъп до мобилни апарати затворниците?
Цецка Цачева: Това е една тема, която е проблемна и трябва да споделя, че не познавам, поне от опита ми, който имам на министър на правосъдието, държава, в която на 100 процента да са се справили с този проблем.
Водещ: Със сигурност е трудно, но ето и от разследванията на Росен Цветков – наркотици, телефони, насилие в затворите.
Цецка Цачева: Полагат се усилия за това. Известни са ни подобни практики. Това, което правим – пилотен проект в затвора в Белене, в който да се ограничат възможностите за използване дори и на проникнали неправомерно, извън забранителния списък на вещи, такива съоръжения сред лицата изтърпяващи наказанието лишаване от свобода. Това е постижимо, когато мястото, съответния затвор е извън населено място. Но тогава, когато той е в съседство, рискуваме правата на граждани, които биха били потърпевши от подобна…
Водещ: За заглушителни устройства ли говорим?
Цецка Цачева: За същото говоря.
Водещ: Да, но те и охранителите тогава и тези, които са от администрацията на затвора, ще са потърпевши от това.
Цецка Цачева: Спорен е този опит, но така или иначе имаме пилотен проект. Затегнали сме грубо казано дисциплината във всички възможни порядки. Пак казвам, далече съм от мисълта, че …
Водещ: Че всичко е идеално, да.
Цецка Цачева: …във всеки един случай бихме могли да не допуснем такива вещи, извън списъка на разрешените вещи в затворите.
Водещ:  Благодарим. Цецка Цачева, министър на правосъдието, гост на предаването „Тази сутрин”.

 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ