Интервюта
Министър Цецка Цачева в предаването „Тази сутрин” на bTV
18.12.2017
Водещ: „Тази сутрин” продължава с другите теми. Ще обсъждаме антикорупционния закон с Цецка Цачева, правосъдния министър и още, разбира се, от актуалните политически скандали, включително за това дали е стабилна коалицията. Здравейте.
Цецка Цачева: Добър ден.
Водещ: Тежък коментар наистина след това, което видяхме от Момчилград, дали имате думи за него?
Цецка Цачева: Зверство, жестокост, не ми го побира ума какъв изверг трябва да бъдеш, за да посегнеш на беззащитно 7-годишно дете. А това, което чух сега в студиото, че има съмнение това да е жена…Без коментар.
Водещ: И да е близка до семейството. Добре. Очакваме правосъдието обаче след това.
Цецка Цачева: Първо да бъде открит извършителя и той да понесе възмездието на закона.
Водещ: Какво казва президента Румен Радев, защото се очаква да има ново вето за Закона „Антикорпция”. Много дълго време сме обсъждали различните варианти за това кой трябва да назначава шефа на тази комисия и кой не. Този закон не разкрива корупционните схеми, той се стреми да възстановява справедливостта в обществото чрез отнемане на незаконно придобито имущество, без обаче да акцентира върху наказателното преследване. Той не удря по корумпиращите и пак ще захранва корупцията. В същото време той може да бъде използван и като бухалка за саморазправа с  неудобните. Така ли е, бухалка ли ще бъде този нов закон?
Цецка Цачева: Този коментар не държи сметка за съществуващия правов ред, за структурата на органите на наказателното производство като цяло. Вчера бях в Правец, където се провежда училище за политика. Бяхме в панел за съдебната реформа с господин Калпакчиев, с господин Сава Петров като представител на прокуратурата. Юристите са единни в своята оценка, че разследването на престъплението, наказателната отговорност се предвижда в НПК, в НК от институции, които съществуват и днес. С този антикорупционен орган не се въвежда алтернативен способ на разследване или на поемане на наказателна отговорност, друга е целта на закона. Тук се смесват…
Водещ: Но той не става ли един кух орган просто, няма ли да се сътвори един кух орган, който нищо не може да прави, защото и сега КОНПИ – Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество би трябвало да прави същото?
Цецка Цачева: Не, това не е кух орган. Основната цел е кодифициране на уредбата в редица и сега съществуващи все още закони, по силата на които има десетки структурни звена, които имат обща цел – борба и противодействие на корупцията, но резултатът от тази дейност не е ефективна. Така че смисъла, онова което хората очакват да го имаме и като препоръка в механизма, доклада на ЕК, е нова институционална рамка. Което не означава…
Водещ: Добре, то установява нещо, но не разследва така ли?
Цецка Цачева: Точна така. Не означава нов разследващ орган, не означава алтернативна прокуратура, не означава алтернативен съд, защото България е правова държава, ние имаме по конституция изградени звена, органи държавни, които противодействат и съответно наказват виновните за корупционни действия.
Водещ: Има обаче обрат от последните дни и той е следния – ако подадеш недоказан сигнал, ако той всъщност се окаже неистина за корупция, например аз срещу някой или някой срещу мен, този, който подава сигнала, може да го грози съд. Тогава кой изобщо очаквате да отиде и да подаде сигнал, да застане с името си и ако тази комисия нищо не установи, мен или някой друг да го грози съд заради набедяване например?
Цецка Цачева: Аз подкрепях варианта на редакцията този текст по начина, по който той бе предложен от правителството – за наказателна неотговорност на лицата, които подават сигнали, заставайки с името си, защото ние възприехме сигнала да бъде подписан. Отхвърлихме идеята изобщо за анонимни сигнали. Мисля, че това, което се случи в пленарна зала в петък, в отличие от доклада за второ четене на правна комисия, където това предложение беше отхвърлено – за отпадане на неотговорността, аз не го подкрепям. Мисля, че трябваше да остане варианта, който беше предложен от правителството, но в крайна сметка законодателната институция това е решила.
Водещ: От правителството кои, от ГЕРБ по-специално, защото това го правят Обединени патриоти, те са искали тази промяна, нали не греша?
Цецка Цачева: Разпечатката по гласове как точно са гласували отделните парламентарни групи в детайли ще бъде ясна. Аз присъствах в залата – господин Кирилов поиска…
Водещ: ГЕРБ са се въздаржали.
Цецка Цачева: …поиска прегласуване, някои бяха против, други се въздържаха. Гласът „въздържал се” е знак не на подкрепа на това предложение, но така или иначе в това отношение парламентът бламира проекта на правителството по отношение на подписаните сигнали и искам да заявя, че в сравнение с проекта, който на първо четене мина през декември месец 2016 година, подготовката на този текст за второ гласуване, бяха предвидени мерки да има гаранция за тези, които подават сигнали. Сега се отива в една друга крайност, върнахме се в изходна позиция в тази част на законопроекта.
Водещ: Тя не е ли най-важната или поне една от най-важните?
Цецка Цачева: Не, не бих казала и не може в рамките на една систематика на един закон, една отделна норма да се тълкува като най-важната – от типа кой ще избира ръководството на комисията, кой ще назначава антикорупционния орган. Всичко това трябва в систематика да се тълкува, така че не бих казала, че това е най-важната норма.
Водещ: И все пак, ако някой трябва да подаде или знае за човек, който е корумпиран, знае, че това нещо може да бъде доказано или поне предполага, че е така, кой ще си сложи главата в торбата да отива да подава сигнал, при условие че след това той може да бъде под ударите на закона?
Цецка Цачева: Тогава когато разполага с доказателства, с данни, за това няма никакъв проблем това да се случи. Още повече, че и…
Водещ: Е добре той на комисията ли да ги подаде, на тази комисия „Антикорупция”, която ще бъде или на този орган, или например в прокуратурата да отиде? Какво да направи този човек, ако тази комисия няма да…
Цецка Цачева: Ами ето, вие всъщност подкрепяте моята теза и на юристите, че с този закон не се отмята, не се отхвърля общия принцип, че всеки който знае за извършено престъпление, може да подаде в прокуратурата съответната информация. Няма пречка…
Водещ: Тогава означава ли, че това антикорупционно звено, мега структура или както щете да я наричаме, си е мъртвородена и мъртвозамислена още от самото начало или поне няма да се роди от Народното събрание?
Цецка Цачева: Не, категорично не. Нека да дадем възможност на народните представители да гласуват закона, да видим неговото действие. Сигурна съм, че ще се убедите, че обединявайки, кодифицирайки отделните структури в един орган, ще има връзка между информационни системи, които и днес съществуват, но въз основа на тяхната разпокъсаност, не могат да бъдат анализирани данните, които се съдържат в различни видове декларации и така нататък. Имаме нужда от една такава нова институционална структура.
Водещ: Кирил Добрев нека да чуем сега, чухме и думите на президента, нека да видим какво казва и той отново по тази тема.
Кирил Добрев, БСП: Законът, който сега внасяме, в него няма желание да се справим с корупцията в Народно събрание. Защото Министерски съвет, Народно събрание избира хората, които да се борят срещу тях. Това нали разбирате, че е невъзможно. Безумно е министър-председателят да назначава човека, който човек ще следи Министерски съвет дали се занимава, дали има корупционни практики. Народното събрание отново на политически принцип ще си разпредели трима от ГЕРБ, един от ДПС, двама от Патриотите и ще направим някакъв общ колективен орган, който ще ни следи дали сме корумпирани или не. Безумие.
Водещ: Добре. Все едно ние двамата да си назначим човек, който да ни следи дали извършваме нещо нередно, не е ли така, госпожо Цачева?
Цецка Цачева: Не е така, категорично не е така. Но бих искала да коментирам думите на господин Добрев. Проследете как еволюираха в развитието си представителите на левицата – от първите два законопроекта внесени в 43-тото Народно събрание, от техния законопроект, който не бе подкрепен още на първо четене. В първоначалния му вариант те дори бяха въвели анонимните сигнали - след това много бързо се отказаха, преминаха в техния внесен писмен вариант, се отказаха от анонимните сигнали. Сега подкрепиха в зала и бламираха текста на правителството за наказателна неотговорност на тези, които подават подписани сигнали, а иначе пред камери каквото говорят, свикнали сме…Повече няма какво да коментирам.
Водещ: И все пак тук става въпрос за човека, който ще бъде назначен от парламента, за хората, които може би ще бъдат назначени по квоти, които трябва да контролират Министерски съвет, народни представители, хора, които са висшите етажи…
Цецка Цачева: Става дума първо за колективен орган. В самия законопроект, надявам се отново казвам да бъде закон, са предвидени механизми за отговорността на членовете на комисията. Във всяко Народно събрание освен мнозинство има и опозиция – търсят се личности, които да бъдат подкрепени. Във всички случаи прозрачната процедура, която конкретно е разписана в закона, носенето на отговорност и контрол от нарочна комисия в парламента, спрямо действията на този антикорупционен орган, за обществото е по-силна гаранция отколкото назначаването му от едноличен орган, та бил той и президента на републиката.
Водещ: Когато обаче се назначава от президента на републиката, има ли повече гаранция за безпристрастност?
Цецка Цачева: Не, не.
Водещ: Категорична сте?
Цецка Цачева: Не, защото няма разписана прозрачна процедура, публична, с участие на неправителствените организации, които да могат да проследят номинирането на една кандидатура. Какво, президентът сам ще предложи няколко алтернативи и по какъв подход и каква процедура от тези няколко алтернативи, след обсъждане в обществото ще бъде избран един?
Водещ: Добре. Ще скара ли това ГЕРБ и Обединени патриоти, защото през тях преминава тази промяна, за която и вие поклатихте многозначително глава за това, че се блокира именно тази стъпка в закона, този текст за наказанията на тези, които ще подават сигнали ако не се окажат истина. Това не е ли второ сътресение след думите на Валери Симеонов за това, че не иска да вижда министър-председателя, защото той пък го бламирал и саботирал по темата втори лифт на Банско?
Цецка Цачева: Достатъчно коментари по втората част от втората част от въпроса ви. Аз ще отговоря на първата част. Не мисля, че това гласуване ще бъде някакъв разделителен камък, крайъгълен в коалицията. Коалицията е стабилна. Разбира се, самите Обединени патриоти са коалиция от три партии, три отделни политически формации и заедно с ГЕРБ. В коалиционната формула участват четири политически субекти, винаги има различни мнения по отделни въпроси, но те се преодоляват по единствено познатия начин в една демократична държава – с диалог, с взаимно убеждаване за това кое е най-вярното решение в дадена ситуация.
Водещ: А аз се сещам за още един прът в колелото, а именно царските имоти. Докато Бойко Борисов беше с Красимир Каракачанов в Саудитска Арабия, именно ВМРО се появиха и излязоха с декларация за това, че не трябва да бъдат връщани, че не трябва да има специален закон за царските имоти, с което да се постига извънсъдебно споразумение. Там отново имаше разминавания и то много сериозни в позициите.
Цецка Цачева: Преди всичко по тази тема заявих какъв е резултата от работата на специалната работна група, която бе създадена в Министерството на правосъдието. Бяха изследвани фактите и обстоятелствата такива каквито са в момента. Трябва да се знае…
Водещ: Заради писмото на Симеон Сакскобургготски ли се задейства тази специална комисия?
Цецка Цачева: Да, това писмо, което е изпратено до председателя на Народното събрание, до министър-председателя и до омбудсмана, единствено изпълнителната власт в лицето на премиера Борисов е реагирала, като ми бе препратена по компетентност, аз съответно съм създала работна група и тя излезе със своето заключение. Какви са фактите – 1998 година Конституционният съд обявява за противоконституционен закона, с който е национализирано имуществото. Нека да припомня, че реституцията, реституционните дела в България, спрямо всички граждани, в голямата си част приключиха. Няма как да няма процедура разписана и по отношение на наследниците на Фердинант и на цар Борис Трети. Но тогава когато един закон е обявен за противоконституционен от КС, органът чийто акт е обявен за такъв, това безспорно е Народно събрание, трябва да се произнесе. Не може близо 20 години, догодина ще станат 20 години, да няма законова процедура, правила, вярно е, че има висящи дела, такива има и у нас, такива има и в Страсбург…
Водещ: Трябва специален закон, така ли?
Цецка Цачева: Не знам кое е по-добро. Всъщност аз имам лично отношение по въпроса – за мен държавата трябва да даде отговор на тези въпроси, а не да чакаме осъдителни решения от страна на Страсбург, които да изпълняваме. За съжаление такива и в момента има.
Водещ: Това, с което се е ангажирало Народното събрание още преди колко, 2009 година, досега…
Цецка Цачева: 2009 година наложихме мораториум, декември месец мисля, че беше 2009 година, защото…
Водещ: Делата продължават сега така ли?
Цецка Цачева: Делата продължават, тъй като в предходния състав на 40-тото Народно събрание, имаше внесен проектозакон, подписан от представители на левицата, който да уреди последиците до приемане на изцяло закон. Не може да има вакуум в празното пространство след произнасяне на решението на КС. И заради това се наложи мораториум като този мораториум от 2009 година за забрана на разпоредителни сделки с такова имущество, казва, че ще действа до приемането на специален закон. Такъв закон все още няма.
Водещ: А вас защо ви замениха с Даниела Дариткова в по-високото ръководство на партията?
Цецка Цачева: Това е колективно решение. Винаги има нужда от обновяване в един колективен орган. Имам достатъчно ангажименти като министър на правосъдието. Приветствам една такава подобна промяна.
Водещ: А вие ли пожелахте заради много ангажименти или заради нещо друго?
Цецка Цачева: И заради това.
Водещ: Какво се случва във ВСС, по-малко ли са скандалите в този състав?
Цецка Цачева: ВСС работи, след малко има извънредно заседание в 09.30 часа, в четвъртък има редовно заседание. Въпросите от дневния ред на съдебната власт, свързана с кадруването и така нататък, са в действие. Да, засега няма скандали от страна на ВСС.
Водещ: Само преди година, може би малко повече вече като време мина, срещахме се с вас в качеството ви на кандидат-президент. Сещате ли се за това време, какви са ви спомените от тогава, добри – лоши, с горчив привкус заради битката?
Цецка Цачева: Разбира се, че си спомням това време и никога няма да го забравя. Има всичко в палитрата от чувства, но това е страница, която е прочетена и затворена за мен.
Водещ: Щях те ли да наложите вето на мораториума за лекарствата както направи Румен Радев?
Цецка Цачева: Няма такъв мораториум. Тук е една тема, по която също се спекулира – ясно е, че държавата във всеки един момент ще гарантира необходимите средства за лечение на граждани, които, всеки един гражданин каквото и да е заболяването му, има право на лечение, държавата е длъжна да го гарантира, така че няма драма. Стана ясно и от последните новини, че всеки един ще получи онова което е необходимо.
Водещ: Ще има индивидуална комисия или всеки един от тези, които се нуждаят?
Цецка Цачева: Нуждаещите се граждани.
Водещ: Да, всеки един от тези, които са нуждаещи се, минават индивидуална комисия, но това все пак се наложи след този мораториум, след спирането на новите формули.
Цецка Цачева: Няма спиране на нови формули. Първо, може да се говори за такова спиране, ако всички останали държави членки на ЕС са въвели подобно нещо. Мисля, че финансистите, медиците достатъчно ясно обясниха този случай. Не мисля, че аз съм компетентния човек, който да продължи да говори ида коментира.
Водещ: И все пак одобрявате ли действията, Румен Радев почти една година като президент, какъв е коментара ви?
Цецка Цачева: Безспорно в качеството си на държавен глава е длъжен да спазва конституционните му правомощия. Моето лично мнение, без да ангажирам политическата сила, чийто представител съм, че по отношение на законодателната власт има една избързване и бих казала намеса в нейните функции. Нека да се изчака приемането на закона – трябва първо да има приет закон, за да се коментира налагане на вето, което безспорно е право на държавния глава.
Водещ: На финала – отново жена начело на Народното събрание, как приехте Цвета Караянчева, дадохте ли й съвети, тя поиска ли от вас?
Цецка Цачева: Чуваме се с Цвета Караянчева, така както се чувах преди и с господин Главчев. Ще се справи.
Водещ: Вашия коментар е това – че ще се справи?
Цецка Цачева: Да.
Водещ: Благодаря ви за това участие. Правосъдният министър Цецка Цачева гост на предаването.
 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ