Интервюта
Mинистърът на правосъдието Цецка Цачева в предаването "Още от деня“ по БНТ
05.11.2018

Водещ: Първият ни разговор е с министъра на правосъдието Цецка Цачева. Здравейте, госпожо  Цачева. Сега, от години става ясно, че има подавани сигнали за нередности, свързани с ДАБЧ, вие вече година и половина сте на този пост.
Цецка Цачева: От май месец 2017-та година.
Водещ: Знаехте ли за това?
Цецка Цачева: Разбира се, че въпроса с българското гражданство, закона за придобиването му, закона за чужденците в Република България, са стояли на вниманието на Народното събрание във времето, в което аз съм била народен представител, със съответните промени през годините, търсейки се оптималния вариант за решаването на тези проблеми. В конкретика и дълбочина обаче се запознах едва от момента, в който поех ръководството на Министерството на правосъдието. Като проблемите бих ги разделила основно в две групи – от едната страна – заварено дисциплинарно производство срещу тогавашния директор на Дирекция „Българско гражданство”, госпожа Матева. И от друга страна - натрупани през годините преписки, за които съм имала и въпроси по линия на парламентарния контрол, за предприемане на спешни мерки за по някакъв начин забързване на това производство, без обаче да не се държи сметка за сигурността на процедурите, такива каквито те са записани.
Водещ: Чакайте сега, вие ли уволнихте Катя Матева?
Цецка Цачева: Аз съм подписала заповедта за дисциплинарно уволнение през 2017 година, месец септември, след като госпожа Матева от лятото, август месец на 2016 година, 13 месеца преди това, не е била на работа в министерството.
Водещ: Има ли уволнението й връзка с това, че тя е подавала сигнали и е сигнализирала за нередности в агенцията?
Цецка Цачева: Тя не е уволнена за това, че е подавала сигнали. Аз от първия момент, от май месец миналата година съм информирана, че има сигнали от Катя Матева, но онова заради което тя дисциплинарно е уволнена, са няколко наслагвани във времето факти. На първо място още от декември месец 2016 година има доклад на инспектората към МС, където има конкретни факти за загубени преписки, забавени производства, с конкретни препоръки. Онова обаче, което се случи по мое време, месец юни 2017 година, получих информация от ДАНС, че тя е с отнет достъп до класифицирана информация. Месец по-късно от СГС, звено „Антикорупция“, дойде писмо, с което ме информираха, че срещу нея има образувано досъдебно производство за конкретни нарушения, които се визираха в писмото и изискваха подробна информация, каквато съм предоставила. При тези два факта – отнет допуск до класифицирана информация и наличие на досъдебно производство, законното мое действие беше временно отстраняване от работа.
Водещ: Казвате, че това няма по никакъв начин връзка и отношение със сигналите  за нередности, корупция и продажба на документи, за които тя е сигнализирала?
Цецка Цачева: Категорично. Това се разследва от компетентните органи и в момента досъдебното производство нямам информация да е прекратено. Нещо повече, тя е обжалвала на две инстанции във ВАС, заповедта за отстраняването й от длъжност е потвърдена и е в сила. Водим и дело, тя обжалва заповедта за дисциплинарно уволнение.
Водещ: Госпожо министър, поражда се обаче един друг въпрос, след като казвате, че вие сте знаела, когато заемате този пост – какво направихте за година и половина, за да спрете корупционната схема за продажба на документи за доказване на български произход?
Цецка Цачева: Удостоверението за български произход се издава от Държавната агенция за българите в чужбина. Компетентността на министъра на правосъдието е в пряка връзка със Съвета по гражданство, в който участват представители на ДАНС, МВР на МВнР и представител на ДАБЧ. Само за 2017 година, при всяко едно съмнение в удостоверение за български произход, издадено от агенцията, е изисквана допълнителна проверка. Само за 2017 година по памет са над 5233, там някъде е числото, за тази година те са по-малко, около 600, или близо 5800 преписки са извадени за допълнителна проверка. Искам да кажа, че това голямо число от 5000 преписки през 2017 година се дължи на залежали преписки в годините назад от 2012 година, когато действително удостоверенията са били само с наименования на лицето, рождената му дата и отдолу заключение, че той има български произход. След 2014 година, извършените промени в Закона за българското гражданство и Закона за чужденците в Република България, има по-детайлни текстове, които са разписани и там нещата са по-чисти. Така или иначе обаче, заради проблемите, с които ние сме наясно и трудностите при удостоверяване на български произход, особено на наши сънародници, тогава когато те са живели в държави за определен исторически момент, когато всичките документи писмени, налични, са били заличени българския произход, това създава най-много затруднение. Именно затова още от февруари месец тази година.
Водещ: И благодатна почва за корупция, както става дума всъщност. Въпросът е какво направихте, за да спрете тази схема, корупционна схема, ако както казвате, че сте била наясно, че има такива проблеми?
Цецка Цачева: Тази схема, компетентните органи ще докажат, тя не е в Министерството на правосъдието, тази схема е в ДАБЧ – тогава когато бъде доказана по съответния предвиден в закона ред. Онова, което съм предприела, февруари месец тази година, работна група за промени в няколко посоки в Закона за българското гражданство. Чух през тази седмица, че едва ли не съм реагирала след акцията, която беше миналата събота.
Водещ: Да, така е, има такива упреци към вас.
Цецка Цачева: Това категорично не е вярно. Заповедта за работната група и тя работи през цялата 2018 година. Както и критики в обратната посока, че не бива да се бърза, че материята е сложна, че не трябва да се действа кампанийно. Категорично заявявам, нито едното, нито другото. Много внимателно компетентните лица, които са членове на тази група и имат отношение по тези проблеми, анализират възможностите за подобряване на законодателството. Амбицията е до края на годината работната група да приключи своята работа, за да може да се внесат поредните поправки в Закона за българското гражданство.
Водещ: Още 2014 година прокуратурата е установила нередности и толкова, толкова по въпроса. Защо? Някой си е затварял очите умишлено?
Цецка Цачева: За 2014 година няма как да отговарям, при положение че пряката ми отговорност от май месец 2017 година.
Водещ: Не, аз не казвам, че отговаряте, но дали имате отговор на този въпрос, сигурно сте си го задавала и вие самата.
Цецка Цачева: Вероятно сега са стигнали до конкретни факти, които да дадат възможност по съответния процесуален ред едно обвинение евентуално да издържи в съдебно производство.
Водещ: Водят ли следите към ВМРО, както твърдят подавали сигналите?
Цецка Цачева: Не мога да кажа, аз не съм разследващ орган и не ме вкарвайте в такива хипотези. До момента пред мен, до мен, няма изпратен сигнал за намеса на политически сили, на конкретни имена. Това, за което най-често съм питана от народни представители, най-често се явявам в парламента, отговаряйки именно за състоянието на придобиването на гражданство, е по отношение на преписките, с какво темпо се движат те. Онова което сме предприели, направихме повече екипи за така нареченото интервю, за да не се бавят с месеци. Наистина на седмица се правят някъде, близо около 500 интервюта, което е едно огромно число и въпреки това признавам, има опашка от чакащи граждани. Но това е лично, няма как да се яви някой друг вместо лицето, което кандидатства. И нека да е ясно, че този съвет по гражданство, различни са хипотезите в Закона за придобиване на гражданство, те не са само по произход – тук има и по натурализация. И във всеки един конкретен случай от въпросния съвет се преценява преписката. Решенията там се взимат с квалифицирано мнозинство, с три четвърти от членовете, които по право участват. И само когато има предложение от този съвет до мен за даване на гражданство, аз насочвам това предложение към президента на републиката и обратно, преписките, които са върнати за 2017- 2018 година, въобще не са малко с отказите за даване на българско гражданство. Така че контрол има, но въпреки това трябва да се търсят още по-добри законодателни решения за сигурността и гаранцията. Искам да отворя една скоба, спомняте си, някъде април-май месец се говореше много активно в медиите, че има едва ли не 114 лица, които са получили гражданство, а се издирват от Интерпол.
Водещ: 115.
Цецка Цачева: Приемаме, че греша с един човек – 114-115. Прокуратурата се е самосезирала, Върховна административна прокуратура по медийни публикации. Изпрати писмо, с което поиска да бъде извършена проверка от инспектората на министерството. Проверката е готова, докладът ми е предоставен. Изрично е записано, че няма такива данни. Проверката е за един период от повече от пет години – от 1 януари 2013-та до началото на октомври тази година. За цялата проверка са индивидуализирани, по памет, между 6 и 8 конкретни преписки – от 2013-та до 2016 година, но не е установила нарушение на взаимодействието между служителите на министерството, с оглед компетентностите по закон.
Водещ: За да сложим точка на тази тема, въпреки че има много въпроси към нея, но бих искала да засегнем още няколко теми с вас, а времето върви. Само да приключим така – днес от БСП призоваха да се отнемат паспортите на хората, които са ги получили документите чрез тази престъпна схема. Те говориха за пробив в българската и европейската сигурност. Възможно ли е със задна дата да реагирате по някакъв начин?
Цецка Цачева: Ако за едно лице има данни, че то е извършило нарушение, престъпление, пробив в сигурността и така нататък и до момента се извършват процедури по отнемане на гражданство и с вицепрезидентката госпожа Йотова сме в диалог, в контакт – такива случаи има. Но ако кажат кои са лицата, които по този начин са получили българско гражданство, те могат да бъдат изследвани. Искам да заявя категорично – от това, че ДАБЧ е предоставила удостоверение за български произход, от това не следва автоматично, че лицето е придобило българско гражданство. И пак казвам, в този одитен, в този доклад на инспектората от 2013 година насам, за всяка една календарна година се дава броя на преписките, които са разгледани и броя на уважените преписки и искания, които са в съотношение някъде около 30-35 процента от общо разгледаните. Всички останали с постановен отказ.
Водещ: Разбрахме ви. Въвеждате тайни арести, за 48 часа за възрастните и за 24 часа за децата. Какво е това, обвиниха ви, че е полицейщина, връщане на тоталитаризъм, защо е това?
Цецка Цачева: Аз мисля, че и членовете на правна комисия, и Народното събрание, което на първо четене гласува предложените промени в НК, са наясно, тогава когато не се изважда определен текст извън общата систематика на НК.
Водещ: Тоест това изречение извадено от контекста ли е?
Цецка Цачева: Категорично.
Водещ: Ама вярно ли е?
Цецка Цачева: Категорично не. Първо, става дума за транспониране на европейска директива от 2013 година – ние там сме в тотална забава с наказателно производство, която визира достъпа до адвокат и възможността за уведомление от лицето на трето лице.
Водещ:  Така, роднини и близки в рамките на 48 часа ще могат ли да знаят къде е близкият им?
Цецка Цачева: По Конституция, всяко едно лице, от момента, от който е задържано, дали това е от компетентността на МВР-24.часовото задържане, или на Прокуратурата – 72 часа, това лице има право на адвокат, това е гарантирано право в българската Конституция, така че не става дума за никакъв таен арест. Това, което събуди вълнението по отношение на тези 48 часа се отнася до следното:  по сега действащите разпоредби, от момента на задържането си, лицето имаше право да информира членове на семейството си, на работодатели, тези с двойно гражданство – съответната консулска служба по негов избор. Това, което се прави в момента е, че се дава възможност още по-широко се отваря възможността кръга за уведомление на други лица по желание на задържаното лице. Но пак казвам, през цялото това време то е в досег и контакт с адвоката си. При неотложна необходимост – в два конкретни случая, когато става дума за застрашаване на живот, свобода на дадено лице или пък на  опасност от провал, най-общо да го кажа, на разследването, прокуратурата може, с постановление да откаже да бъде информирано конкретно лице, но това не означава, че задържания може да посочи друго лице. И тъй като тази директива е реакция на европейското законодателство по отношение на атентатите във Франция, Белгия и др., става дума за тероризъм, за организирани престъпни групи, това е била целта и смисъла. И както немалко колеги юристи, коректно заявиха, че транспонирането в много от случаите е едно към едно. А що се отнася до непълнолетните, там задължително, така както е разписан текста на директивата, се уведомява Агенцията за закрила на детето. Така че няма никакъв таен арест. Прокурорското постановление подлежи на обжалване пред съд, който се произнася незабавно и тези 48 часа се включват в общите 72 часа за задържане. Никакви други текстове не се пипат. Разбира се, между първо и второ четени и гласуване,  депутатите могат и ако искат, може още да прецизират текстовете. Но да се говори за тайни, скрити арести, при положение че адвокатът винаги е до теб. Дори, тук сме упреквани от другата страна, че едва ли не, каква гаранция създаваме за неинформиране на лице от съответната група примерно, организирана престъпна, когато спокойно задържания би могъл през адвоката си отново да информира това лице. Пак казвам, в наказателна процедура сме. Транспонираме с огромно закъснение – 2013 година е директивата. Това са текстовете, които са предложени от външни лица и от експерти. Правото на защита от страна на…
Водещ: Тайни арести няма казвате?
Цецка Цачева: Категорично. Адвокатът през цялото време е до своя клиент.
Водещ: Добре, последни две минути от нашия разговор. Очакваме промени, които ще бъдат предложени в НК по отношение на насилието.
Цецка Цачева: Да, народните представители и председателя на парламента госпожа Караянчева, инициираха тези промени. Тази сряда ще има публично обсъждане – правна комисия, Министерството на правосъдието, под егидата на председателя на българския парламент. Вече сме дали исканите от две комисии – правна комисия и комисията на господин Красимир Велчев становище, ние подкрепяме тези промени, които се касаят и се отнасят до деяния, към този момент не намиращи в НК регламентация като конкретни престъпни състави.
Водещ: Дайте конкретен пример.
Цецка Цачева: Особено за така нареченото психологическо насилие. Изследванията показват, че насилието върху жени, а и не само – и в обратна посока, физическото, което обикновено сме свикнали да приемаме като такова, не е по-тежко от едно психологическо въздействие непрекъснато, последователно, което дава много трайни последици върху жертвата. Много често ме питат ваши колеги, как ще се доказва едно такова психическо насилие, психологическо насилие – със средствата на съдебни експертизи, така както се доказват в повечето от случаите и физическото насилие. И още нещо – и към момента има текстове, които казват, когато едно лице има акт за неприближаване до съответния обект, но това не се изпълнява. Сега се предвижда квалифициран състав и повторно се завишава санкцията на наказанието.
Водещ: Много ви благодаря за този разговор. Министърът на правосъдието Цецка Цачева.


 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ