Интервюта
Министър Златанова: Протестите ни карат да работим
30.05.2013

Протестите ни карат да работим


Като гражданин смятам, че проблемите и недостатъците в съдебната система през последните години се разрастват, казва вицепремиерът и министър на правосъдието Зинаида Златанова


САМУИЛ ДИМИТРОВ

Зинаида Златанова
Зинаида Златанова е родена на 24 юли 1973 г. Завършила е немска гимназия в София и право в Софийския университет. От 1998 г. до 2001 г. е началник на отдел "Европейска интеграция" в Министерството на околната среда и водите. До 2007 г. оглавява дирекция по въпросите на ЕС и международните финансови институции към МС. В периода 2008-2013 г. е ръководител на представителството на Европейската комисия в България. Избрана е за вицепремиер в кабинета "Орешарски" и отговаря за еврофондовете.


- Г-жо Златанова, докога правителството ще продължава да се прави, че нищо не се случва на улицата?

- О, не, напротив, правителството никак не се прави, че протестите не съществуват. Аз лично съм работила за много правителства и съм следила как работят и трябва да ви кажа, че това е първото правителство, което толкова бързо взема мерки, които да работят в интерес на гражданите. Нямам предвид само икономическите и социалните мерки, които се предприеха още в началото. Още в първия месец аз публикувах списъка с медийните договори, което не беше направено последните 6 години, откакто съществуват оперативните програми. Това е ясна заявка и доказателство за прозрачност. Ще продължа да публикувам договорите не само на медиите, но и на всички изпълнители на обществени поръчки по оперативните програми, което досега също не е правено. Така че протестите действат и мотивиращо и ни карат да работим. Гражданите по мое мнение искат преди всичко повече прозрачност при управлението на страната. Каквото мога аз да направя в тази посока, го правя.


- Предполагам, че ви се е наложило да обяснявате назначението на Делян Пеевски в ДАНС пред европейските партньори. Как се отрази това на имиджа на страната?


- Едно назначение не може да определя облика на правителството. А и много пъти европейските ни партньори и от Европейската комисия (ЕК) са казвали, че е важен процесът, по който избираме хора на обществено важни позиции. Да, може би процесът не беше най-добрият и силно вярвам, че много бързо това ще бъде поправено с избора на нова личност. Премиерът много бързо поправи тази ситуация, за мен случаят е приключен и продължаваме напред.


- Вие вярвате ли в мантрата за катарзиса и грешката? Ще ви кажа как изглежда отстрани - прекрояваш цял закон, за да пасне на един човек, и след това го слагаш на тази позиция. А после казваш "Извинявайте, сбъркахме, без да искаме".


- Именно в този смисъл партньорите ни говорят за ясна и прозрачна процедура. Много е важно да бъде поправена тази грешка. Вярвам, че това ще се случи.


- Значи правителството няма повече да си мисли, че хората са прекалено заспали, за да реагират на едно такова назначение?


- Никой политик и никоя партия не може да си мисли повече, че българските граждани са заспали. Не само това правителство.


- Какво мислите за последния СРС скандал с участието на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС) Камен Ситнилски и Румен Боев? Как ви се струва начинът, по който са били избрани членове на ВСС миналата година?

- Случаят е в ръцете на прокуратурата. Ако говорите с мен като с министър, това е, което мога да ви кажа. Ако искате да си говорим като граждани, ще си позволя да кажа, че проблемите и недостатъците в съдебната система за съжаление през последните години бележат разрастване. И именно по отношение на някои кадрови назначения. Включително скандала "Марковска", който стигна дори до Конституционния съд. Това някак беше ярко демонстративно превъплъщение на нещата, които се случват и са се случвали доста години назад. Много е важно тези въпроси да бъдат изчистени. Съдебната система се управлява от съвестта на магистрата. И мисля, че тези случки са ярко доказателство за това.


- Но тези назначения са направени. Как ще бъдат изчистени?


- Не е въпросът да чистим конкретни назначения, а да изчистим до максимум процедурите, за да е ясно на гражданите и на редовите магистрати как и защо се избират техните ръководители. Различни НПО-та и съсловни организации застъпват един или друг подход. За мен най-добрият подход е балансираният. Т.е. да не затваряме системата. Имали сме и такива времена. Опасно е да се отиде и в другата крайност. Така че трябва баланс, който да осигури максимално обществено доверие. Трябва да седнем заедно с ВСС и магистратските организации и да решим кое е най-доброто.


- Какво мислите за работата на ВСС?


- Работя с тях отскоро и бих искала да се въздържа от категорични оценки на този етап. Но имах възможност наскоро да обсъдя доста подробно препоръките на ЕК в годишния доклад. Имам впечатлението, че след тези разговори се получи доста добро разбиране за това какво се очаква от тях.


- Те досега не са имали представа, така ли?


- Мисля, че доста подобрихме тяхното разбиране за това какво се очаква да се предприеме. Мисля, че в това отношение вървим в правилната посока. Но на мен ми се иска да работим с по-голяма скорост. Имаме препоръка ВСС да изработи цялостна стратегия за човешките ресурси в системата. Това включва и кариерното израстване. Множество проблеми могат да бъдат разрешени лесно. Има прости решения, въпросът е да ги приемаме с малко по-голяма скорост.


- Като казвате стратегия, се сещам за куп хартия, която ще се изхаби и после ще бъде набутана в чекмедже. Как гарантирате, че ще се приложи?


- ВСС трябва да я приложи. Аз не си представям куп хартия. Това е препоръка от миналия юли. ЕК има предвид, че кадрите трябва да бъдат обучавани, назначавани и да израстват по определени правила и визия. За това говорим, а не за хартия.


- Смятате ли, че ВСС прави безпринципни назначения?


- Дайте ми пример за такова назначение. Или просто така се говори?


- Помните ли начина, по който бе избран главният прокурор и колко съмнения останаха около този избор?

- Аз мисля, че с дейността си главният прокурор е разсеял абсолютно всички съмнения, откъдето и да са идвали те.


- Служебното правителство увеличи авансовите плащания по новоподписани договори по европрограми. Това обаче важи само за новите договори. Може ли тази мярка да се приложи и за старите договори, за да бъде по-лесно на тези бенефициенти да работят?


- За съжаление не е възможно, защото това означава, че постфактум променяме условия, по които предишните са кандидатствали. Това всъщност означава дискриминация. Не е редно да се променят договорите. Представете си, ако промяната беше с обратен знак, ако при подписани договори намалим авансовите плащания. Затова принципът е, че при подписани договори се спазват условията, при които са обявени процедурите и при които са сключени.


- Колко пари от еврофондовете ще изгубим? Вече споменахте, че може да са между 200 и 500 млн. евро.

- Това се превърна в нещо като спорт - всеки да гадае и да смята. Сигурното е, че ще загубим. Правим всичко възможно да са по-малко. А колко ще са, ще знаем със сигурност към 31 декември, когато настъпи денят за автоматично освобождаване на средствата.


- А защо ще ги изгубим?


- Причините са няколко - забавени процедури по обществени поръчки, липса на информация в обществото, че това се случва, защото в предизборно време очевидно не е било удобно да се бие камбаната, че има такъв проблем. Недобро планиране на много от проектите. На места нисък административен капацитет.

- Какво трябва да се направи с бюрокрацията?


- Задължително трябва да се намали. Защото администрацията не работи за себе си и тези средства са предназначени за улеснение на бизнеса.


- Т.е. досега администрацията се е застраховала?


- Да, разбирам подхода на колегите. Но сме амбицирани да променим това. Мисля, че и те имат достатъчно самочувствие и опит, за да опростят процедурите, повече да се доверяват един на друг и на бенефициентите. Ако продължаваме да вървим по същия начин, ще губим още средства.


- След месец на протести вие лично смятате ли, че правителството трябва да подаде оставка?

- Аз не разсъждавам по този въпрос. Разсъждавам, че до края на годината правителството трябва да договори с ЕК споразумението за партньорство. Трябва да изготви бюджета и да го внесе в парламента. В моя ресор имаме да се готвим за доклада за правосъдие и вътрешни работи на края на годината.

- Да разбирам ли, че сте привърженик на тезата за избори 2 в 1 през май догодина?


- Аз не решавам за изборите, а други институции. Мога да кажа, че се надявам, че тези институции ще подходят с отговорност, за да може да вървим напред.

 

 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ